Home » Nieuws » Volwassenen » Sociaal werkers: eerste aanspreekpunt

Sociaal werkers: eerste aanspreekpunt

Wie een vraag heeft op het gebied van welzijn en leefbaarheid, kan daarmee terecht bij de sociaal werkers van Welzijn West Betuwe: Hetty, Milou, Patric en Pieter. De sociaal werkers van Welzijn West Betuwe hebben allemaal een eigen werkgebied. Zo kunnen ze inzoomen op wat er leeft in elke kern en is het welzijnswerk voor elke inwoner dichtbij. Ze helpen je verder waar dit kan of brengen je in contact met de juiste personen of instanties.

Verenigingen hebben sleutelrol

Milou is momenteel bezig met een wederzijdse kennismakingstour door haar werkgebied. Dorpshuizen, verenigingen, scholen. Ze wil overal langs. “De mensen hier zijn ontzettend actief, alles draait op vrijwilligers. Er wordt voor elkaar gezorgd, erg mooi om te zien. Ik wil weten wat er leeft en kijken waar ik kan aansluiten om wat te kunnen betekenen.”

Patric beaamt dit. “De leefbaarheid binnen de kernen is enorm belangrijk, verenigingen spelen hierin een sleutelrol.” Als Welzijn West Betuwe kunnen we helpen bij het behoud van verenigingen, bijvoorbeeld met ondersteuning bij het werven van leden, meedenken over nieuwe activiteiten, hulp bij de promotie rond activiteiten of bij het maken van afspraken met dorpshuizen.” Zo kan iedereen mee doen, binnen je eigen dorp.

“De leefbaarheid van een dorp maak je samen, wij kunnen hierbij helpen”

 

Individueel of samen

Soms helpt een sociaal werker iemand met een persoonlijke vraag, soms een hele groep. Milou: “Een wijkverpleegkundige belde. Een ouder echtpaar had hulp nodig bij het boodschappen doen. Al snel bleek dat er een vrijwilliger nodig was. Er reageerden direct veel mensen op de vacature in de vacaturebank. Deze week gaan we kennismaken, de wederzijdse klik is zo belangrijk. Daarna blijf ik af en toe contact houden, gewoon om te checken of het voor iedereen nog fijn werkt zo”.

Patric geeft een ander voorbeeld van zijn werk: het samenbrengen van mensen met een partner met dementie. “We zagen dat deze mensen hun verhaal wilden delen met lotgenoten. We brachten ze samen in een klein gespreksgroepje. Gewoon aan de keukentafel met een gespreksleidster. Een hechte groep die elkaar helpt met tips en adviezen en waar ruimte is om even stoom af te blazen.”

Maar ook de jeugd wordt door Welzijn samengebracht. Jeugd die zich wat verveelt en weinig beweegt? Bijna onmogelijk met de vele sportieve en creatieve activiteiten die onder en na schooltijd worden georganiseerd. Milou: “We willen activeren, motiveren en mensen met elkaar in contact brengen.”

 

Je kan vaak meer dan je denkt

Samen met inwoners, verenigingen en de gemeente komen zij tot maatwerk en creatieve oplossingen bij vragen of problemen. Pieter van der Keur en Hetty van Oord zoeken die verbinding graag op. Pieter: “We willen vinden, verbinden en versterken.”

De sociaal werker is het eerste aanspreekpunt binnen de kernen. Vervolgens kijken we of we de vraag zelf kunnen beantwoorden als Welzijn, of dat iemand anders de vraag verder kan beantwoorden . Dit kan bijvoorbeeld Team Sociaal van de gemeente zijn of een gespecialiseerde organisatie. “We gaan altijd uit van de eigen kracht van de mensen. Je kan vaak meer dan je denkt. Wil je een straatbarbecue organiseren? Dan help ik je graag op weg met het aanvragen van subsidie of de promotie, de uitvoering doe je zelf. Zo blijft het een eigen initiatief”, vertelt Pieter.

“Inwoners moeten ons weten te vinden en wij hen”

Hetty: “Een heel ander voorbeeld: een nieuwkomer hier in de gemeente wilde haar Nederlands verbeteren. We bespraken wat ze zelf kon doen: Nederlandse tv-zender aan, thuis Nederlands praten, naar één van de koffieochtenden gaan. Dat werkte. Ook vonden we een buurvrouw die graag wilde helpen en bijvoorbeeld meeging naar het consultatiebureau.”
“Inwoners moeten ons weten te vinden en wij hen. We willen bijdragen aan het welzijn van alle inwoners, in het bijzonder de kwetsbare groepen”, vertelt Pieter. Dit doen de sociaal werkers onder meer door de juiste mensen met elkaar in contact te brengen. “Dat zit in onze natuur”, legt Hetty uit. “Verbindingen leggen, lokaal oplossen en zo inwoners, wijken en dorpen en onze gemeente versterken.”

Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek over jouw vraag of wil je meer weten over wat wij voor jouw club, vereniging of initiatief kunnen doen? Neem dan contact op met de sociaal werkers.

 

In gesprek?

Milou van den Dool
Sociaal Werker
Patric Muilwijk
Sociaal Werker
Hetty van Oord
Sociaal Werker
Pieter van der Keur
Sociaal Werker

Hetty werkt in de kernen Est, Heesselt, Neerijnen, Ophemert, Opijnen, Waardenburg en Varik.
Milou werkt in de kernen Beesd, Buurmalsen, Deil, Enspijk, Tricht en Rumpt.
Patric werkt in de kernen Acquoy, Asperen, Gellicum, Haaften, Hellouw, Herwijnen, Heukelum, Rhenoy, Spijk, Tuil en Vuren.
Pieter werkt in de kernen Geldermalsen en Meteren.